Första skoldagen!

I DID IT, I DID IT, I DID IT! I SURVIVED, Veni, vidi, vici! Jag kan stolt säga att jag överlevde!

Okej jag vaknade 6:45 och hade därför en timme på mig att duscha, fixa till mig och fixa min lunch!
I ryggsäcken lade jag ner pringles, snickers, lite småkakor och två mackor med skinka och ost. Det skulle visa sig vara för lite!


Det är ju obligatoriskt att ta en bild första skoldagen så here it is!

När jag kom till skolan var stressad och nervös, trafiken runt skolan var extrem eftersom alla har körkort och dom som inte har blir skjutsade av sina föräldrar! Jag hade typ 5 min att ta mig till rätt klassrum och jag kan stolt säga att jag klarade det!
När jag kom in i klassrummet var det skönt att se Kevin sitta där, en blandning av lättnad att jag kommit till rätt klassrum och att jag kände någon.
 
När klockan ringde började lektionen. De första 40 minuterna tror jag kallas home room och vi gick igenom det som var nytt, hörde morning anouncement och fick våra skåp och lås, detta j***a lås! Hur svårt som helst att låsa upp det vilket fick mig att missa halva lunchen, men det kommer jag till!
Nu hjälpte Kevin och Willy (my savior) mig med låset och visade hur allt gick till och sen fick vi gå fram till läraren, Mr Bennett och säga vilket skåpnummer vi hade valt samt låsets kod, bara utifall att vi glömde bort koden. Jag har AA7 (double a 7, he he :) )

Efter detta fortsatte han med att berätta vad vi skulle göra under året och vad vi behövde ha med och sånt. Detta var modern literature (en engelskakurs är obligatorisk för utbytesstudenter från YFU) och mitt första intryck av honom var att han nog kan vara lite tråkig ibland och tidigt på morgonen kan det nog ofta bli så att man blir sömnig på hans lektioner, en han byggde in lite skämt i det han sade, så förhoppningsvis blir det en rolig klass!

När klockan ringde tog jag trappan ner och gick in till min andra periods klass, US history.

När klockan ringde igen för att signalera att lektionen hade börjat steg läraren, Mr Matsko, in och gick tyst i mitten med en linjal som han slog mot ena handen, ni vet som man gör när man vill vara lite hotfull. Ni som vet vad Örjan, min gamla innebandytränare, hade för sorts röst vet exakt hur det lät, för er andra som inte har hört hur Örjan låter an jag berätta att Mr Matsko har en väldigt massiv stämma och kan prata VÄLDIGT högt.

-          When I walk into this classroom i want you all to say one thing, ”Hola, senor Matsko”, repeat after me ”Hola, senor Matsko”!

Hela klassen upprepade osäkert vad han sa. Sedan fortsatte han.

-           This is Spanish 1.

Tystnad. Många, inklusive mig, undrade om dom hade kommit till fel klass, det syntes I allas ansikten!

-          No i´m just kidding, this is US history!

Hela klassen andades ut.
Men han fortsatte direkt med sin skrämseltaktik med att demonstrera hur han gjorde om någon kom sent.

Den här klassen är mest för sophomores (10th grade) men den är obligatorisk för YFU studenter men den här killen som kom sent kunde höra hemma i sjuan hemma i Sverige, han var liten!
Mr Matsko hade en staring competition med honom genom glasrutan i dörren och fortsatte sedan med att be honom knacka och sedan säga ”may i come in” högt och tydligt tills Mr Matsko var nöjd, då fick han komma in, den killen kommer aldrig sent igen!

Under resten av klassen gick vi igenom vad vi skulle göra och när han fick höra att jag var svensk sa han ”oh i´m gonna have some fun with you this year”, inte säker på om det är negativt eller positivt!

Klockan ringde och nästa klass var pre calc, matte!

Jag gissade och började gå åt ett håll och det visade sig vara rätt och när jag kom dit stod Coach Dimatteo i dörren, konstigt att se honom i skjorta och slips! Den här klassen kommer nog blir svår pga av annorlunda termer på engelska men jag känner ändå att det kan vara positivt eftersom Dimatteo verkar vara en bra lärare och jag kände 5-6 i klassen (2 från fotbollen) så det kan bli roligt!

Shawn undrade efter lektionen var jag skulle och sen visade han mig dit, även om det var ganska långt dig. Problemet var bara att jag hade kollat fel, min nästa klass var våningen under där vi hade matte, haha. Men nu visste jag iaf var government var!

Mr Spano var läraren i forensic science, kursen verkar rolig så jag hoppas att Mr Spano är bra och att klassen är skön, fick inte riktigt grepp om hur det kommer bli så jag får vänta och se!

Efter det var det Government med Mrs Kelly, det verkar vara väldigt mycket en diskutera/motivera klass och vi har redan fått ett papper vi ska skriva, svara på 9 frågor där vi ska bilda en uppfattning om vissa saker som t ex hur tillgängligt vapen ska vara, straff för massmord som bioskjutningen i Colorado eller reglering av psykiskt sjuka, det var intressant!

Efter denna klass var jag utsvulten, klockan var 1 och nu hade jag lunch, jag behövde bara hämta lunchen i mitt skåp.
Lättare sagt än gjort!
Jag stod i säkert 5-10 min och försökte knappa in siffrorna på mitt lås utan att lyckas. Som tur var kom Willy (därför jag skrev my savior) och räddade mig genom att låsa upp det åt mig. Nu är låset hemma med mig och jag har övat så jag känner mig hyfsat säker på att jag kommer kunna öppna det imorgon!

När jag kom in i cafeterian, letade jag efter Kevin och till slut hittade jag honom när han vinkade, längst in längst bort. Jag slog mig ner vid hans bord, presenterade mig, och började slänga i mig min ”mat” (snacks), jag hade typ bara 10 min.

Efter lunchen hade jag graphic design vilket jag hoppas kommer förbättras kollosalt imorgon för idag var det den by far tråkigaste klassen, dock gick vi ju bara igenom regler och sånt och det är väl sällan underhållande!

Efter det hade jag min sista preiod vilket var study hall i cafeterian. Det var ganska kaosartat så jag kommer nog försöka fixa early release vilket gör att att jag får lämna skolan om jag vill men jag kommer förmodligen sätta mig någon annanstans i skolan, iaf under fotbollssäsongen när det inte är lönt att åka hem!

Efter det var det dags för fotbollsträning och min första riktiga upplevelse av den berömda skolsporten. Tidigare har jag bara haft sport så det har inte direkt varit någon skillnad mot Sverige, men nu gick jag direkt från skolan till träningen och sedan åkte jag hem.

Jag tyckte att första dagen i high school gick bra, men man får se hur det är efter några månader, jag kommer nämligen ha exakt samma schema hela året, ända fram till juni! Vi får se hur trött jag är på det vi jul :)

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0