St Patrick´s Day

Igår var det St Patrick´s day! Vad jag förstår så är det väldigt olika storlek på högtiden beroende på var i USA man bor, i Cleveland så är högtident enormt stor. Alla firar St Patrick´s Day på något sätt, och alla låtsas att dom Irländska! 
Högtiden har irlänskt ursprung, har dock lite halvdålig koll på varför dom firar högtiden. Det är iaf en religiös högtid som har ursprung i Irland. Själva firandet är väldigt likt Valborg i Uppsala!

Jag, John och Lisa (den svenska utbytesstudenten) åkte vid halv 1 ner till downtown Cleveland för att kolla in den stora paraden genom staden. Hade höga förväntningar då jag hörde att det hade varit en halv miljon människor nere för att kolla in den förra året, så jag förväntade mig att det skulle vara PACKAT! Nu var det ju bara så att förra året hade dom 25 grader och sol, nu var det minusgrader... Därför var det fortfarande packat men inte i närheten av 500 000 människor! 

Paraden var dock enorm, och den gick på i stadig takt och pågick i typ 1 och en halv timme, blev lite segt efter ett tag, mest beroende på kylan så efter ett tag tröttnade man lite ha! yep, här i USA är minusgrader kyla.
 
Jag kom ner dit med det enda gröna plagget jag äger, min gröna skol t-shirt som alla seniors kan köpa, jag gillar den t-shirten men den passar inte riktigt stämningen för St Patrick´s day, så när en kille gick förbi och sålde en skitrolig t-shirt så bytte jag ut skoltröjan direkt Med meningen "Saint Fuckin Patrick´s day"  skrivet på bröstet så mådde jag bättre! :)
 
 
Jag och LIsa! Yeah, man var ju tvungen att köpa glasögonen också haha!
 
 Jag och John!
 
 
 
Säckpipor!
 
Fanns sköna personer runtomkring oss, här en person i full utstyrsel som ropade "i love ye mommy" till vara och varannan äldre kvinna i paraden! Underbart!
 
Efteråt käkade vi på Mongolian Grill, ett ställe där man väljder ut maten på ett stort smörgåsbord och sen lagar dom maten framför dig, jättegott!

Ciao!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0