Snart skolstart

Jonas, kartan kommer nog få hänga med i väskan, får se hur den hjälper! Annars kommer förhoppningsvis ursäkten, ”sorry i´m an exchange student from Sweden” funka när jag kommer sent efter att ha sprungit runt halva skolan :) Har en känsla av att den frasen kommer nyttjas flitigt under dom första skoldagarna!

Blir inga bilder nu heller, ska försöka bättra mig på den fronten!

Det känns konstigt att jag varit här två veckor nu, det känns längre! För 16 dagar sedan lade jag ner dom sista grejerna i resväskan och var nervös över hur jag skulle klara mig hela vägen hit till Cleveland via New York och nu sitter jag här och är nervös över att skolan startar om 24 h! Jag tror aldrig jag har haft två så händelserika, intressanta och roliga veckor som jag har haft här, men nu börjar skolan! Vi får se om den förbättrar eller försämrar min tillvaro, just nu kan det bli hur som helst!

Dag 14:

Dagen började med att jag satte klockan på 8:30. Skolan börjar på onsdag och det är dags att börja ställa om sig plus att jag behövde få tag på skolläkaren innan träningen som idag var 12-3. Det gick inte bra.  Hennes telefonnummer var omöjligt att hitta och skolans kontor svarade inte när jag ringde, så jag och John åkte ner till henne vid halv 12 och fick reda på att hon började först 2:30.
Så jag tränade lugnt hela träningen och gick sen och träffade henne.
Allt kändes väldigt professionellt och hon var mycket kunnig. Hon undersökte mig och kom fram till att jag hade sträckt ljumsken och hon gav mig några stretchingövningar och sa till mig att fortsätta att ha is på den. Det känns mycket större att sträcka ljumsken här än hemma. Hemma skulle det vara man vänta ut sträckningen, här gör man en massa saker för att man ska vara återställd så fort som möjligt!
Imorgon ska jag komma lite innan träningen så ska hon göra en till check och sen se om hon kan göra något ytterligare!

På kvällen gick vi ut och käkade pizza med en av Johns kollegor som har en dotter, Maria, som också är en senior på Brush så det var kul att träffa henne och hennes kompis Ryan.
Det är mycket vanligare här än i Sverige att folk i min ålder jobbar. Jag skulle gissa att typ 70 % har ett jobb här, och det märks! Först träffade jag en kille i fotbollslaget som jobbar på pizzerian där vi åt och sen träffade jag en annan kille i fotbollslaget när vi åkte för att köpa glass efteråt!

Sedan gjorde vi en favorit i repris och åkte till Applebees för karaoke night, det var kul. Vi sjöng dock inte, det var typ en 2 timmar lång väntelista så istället lyssnade vi på andra som sjöng. T ex en gubbe som stod med kutad rygg och glasögon och såg ut att var typ 70-80 år och hade en röst som var fantastisk, han sjöng typ 6 sånger! Han var där förra veckan också, karaokelegend!

Efter det åkte vi till ett ställe där man kunde göra upp en liten eld och sen satt vi där i typ 1,5 timme, det var mysigt!
Och just det, jag brann nästan upp också. Killen som höll koll på elden flippade på ett vedträd så att en liten träbit och aska flög ut på mig. Jag märkte det dock först när en kille kastade sig över mig för att slå bort elden. Det blev dock inga märken på kläderna så det enda jag har som minne är en halvbränd fingertopp :)

Dag 15:

Dagen före skolstart!

Idag tränade vi på den tiden som vi kommer ha under hela året, 3:30 till 5:30. Jag kom dit en kvart innan för att träffa Heather, skolans läkare. Hon lindade mitt lår med bandage och skrev en lapp till Coach att jag bara skulle träna på 75 % idag, men det enda som jag inte kan göra är skjuta så träningen gick bra ända!
Efter träningen gick jag till Heather igen för att ta bort bandaget och ha is på låret och sen väntade jag på att John skulle komma i 20 min.

Jag hatar att man måste ta sig överallt med bil här! Jag berättade om Johns definition av ”just down the road” så att gå är inte ett alternativ så det enda återstående transportmedlet är cykel vilket är lite komplicerat när vi bor alldeles i utkanten av mitt skoldistrikt, men jag kan nog cykla till skolan på en halvtimme. Alla avråder mig dock från att cykla, dom kollar på mig som om jag vore efterbliven när jag frågar något som inkluderar att gå eller att cykla!

En kul sak hände förresten när vi skulle åka till Applebees! Vi stannade till för att köpa glass på ett ställe på andra sidan korsningen från Applebees. Tror ni att vi går? Icke!
- Ska vi gå över den där korsningen, ser du hur mycket trafik det är där?
- Ja men det finns ju övergångställe och rödljus, svarar jag.
- Oh no we´re taking the car!

Om det är något jag har lärt mig hittills är det att det är stor skillnad på val av transportmedel och definition av avstånd mellan USA och Sverige!

Mitt schema för imorn ser ut så här!

1 - Modern Literature
2 - US History
3,4 - Pre Calc (matte)
5,6 -  Forensic science
7,8 - Government and Society
9 - Lunch
10 - Graphic design
11 - Study hall

Siffrorna är perioderna som jag har. Som ni ser är varje skoldag uppdelad i 11 perioder som är antingen 22 min långa eller 50 min långa. Om jag förstår det rätt kommer alla mina klasser vara antingen 44 min (2 perioder) eller 50 min, alla utom lunch! Jag kommer ha lunch i 22 min och den kommer förmodligen bestå av Snickers, sportbars, lite pringles och en macka! En riktig amerikansk skollunch enligt mina fördomar.

Dom exakta tiderna som jag vet nu är att skolan är 8:05 – 2:52 (lunchen tror jag var 12:45) och sen är det fotbollsträning 3:30 – 5:30!

Det här kan vara mitt sista blogginlägg, vi får se om jag överlever första dagen på high school i USA!


Ciao!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0