American experience med polisstopp, kunglig känsla i skolan, baseboll och amerikansk fotboll

Måste börja med att säga att min syster kan lösenordet till min blogg då hon har ansvar för design och hon har tidigare hotat med att skriva ett fake inlägg om jag är för seg på att uppdatera så jag kan lugna er alla och säga att jag lugnt kan fortsätta spela fotboll :) Inlägget får dock var kvar, only cause I love ya sista!

Lördagen började med match vid kl 1 som vi vann med 2-1, jag spelade hyfsat. Vi spelade mot Chardon som jag efter matchen fick veta var skolan som hade en ”school shooting” för ett år sen. Sjukt att det är så nära.
Man har ju hört om stora shootings men det har alltid varit långt borta och ganska overkligt. Jag har för mig att det var en stor skjutning i Finland men det var ju fortfarande liksom i Finland, ett annat land även om det var geografiskt nära. Men detta är en skola som ligger 30 min ifrån oss. Jag tror att det var 4 döda och 3 skadade eller något sådant! Sjukt!

Den stora anledningen till att vi kom var pga en stor renässans festival, denna helgen var det med inriktning på pirater, var ju lagom skeptisk inför detta! Tim (Betsys son) är väldigt intresserad av historia så det var mestadels för att han skulle vara glad som vi gick men det slutade faktiskt med att det var ganska kul, med shower och roliga saker överallt!

Söndagen började med att vi gick ner till Dunkin Donuts för frukost, haha ja frukost! Det var gott men inte direkt vad jag frivilligt skulle äta på morgonen.
Sen bar det iväg till en lite underlig tillställning, "Blessing of the pets", dags för första gången att gå i kyrkan då Betsy är noga med sånt och är väldigt involverad i kyrkoaktiviteter och går till kyrkan varje dag. Hela ceremonin utspelades utomhus så det var inte direkt en vanlig gudstjänst. Ganska intressant i slutet dock när alla går fram med sina husdjur (alla hundar förutom en katt) och får dom välsignade. Jules (Betsys man) och Tim spelade musik.

På måndagen åkte vi till IKEA!!!! Kändes som Sverige när man såg skyltar med produkter som "försiktig", "sommardröm" och "godmorgon", självklart käkade vi lunch där också, hade faktiskt inte insett hur mycket jag saknade köttbullar, det var en himmelsk måltid dock avslutad på 2 minuter haha. Köpte med mig 2 paket med köttbullar hem, och 6 dagar senare har jag 10 köttbullar kvar. Synd bara att IKEA inte finns i Cleveland, nämaste tror jag är antingen i Cincinnati, där vi var, eller på ett annat ställe på ungefär samma avstånd från oss.Men vad vet jag, "just down the road"...  

Efter det stannade vi till vid en shopping outlet någon timme från Cleveland och detta var den första gången sen jag kom till USA som jag har shoppat kläder men vi gjorde också andra intressanta saker när vi var där. Åkte tåg runt outletet till exempel. BIld kommer snart.

På tisdagen hade vi vår andra conference match, en hemmamatch mot North Royalton som är det bästa laget i vår conference och oj vad rolig den matchen var!
Resultatet blev 4-0, efter 4 mål av svensken :) Kan ju säga att jag kände mig som en kung hela kvällen och dagen efteråt!

Varje dag har vi morning announcements där det berättar om klubbar och event som skolan har, berättar nyheter, och avlutar med att Sport News!

"·         Boys Soccer beat North Royalton 4-0.  Sam Eisler kept Brush in the game at the start by saving a ball of the goalline with his chest to keep the score 0-0.  Brush's offense then got rolling, with Viktor Lenhammer leading the way with all 4 goals.  Setting up the goals were Kevin Eisler, Austin Allen, Matt Ely, and Sam Eisler.  Brush's current record is 7-3-1, with the hopes of getting ranked in the top 10 in Cleveland."


Alla blev häpna, Mr Bennett frågade "all four, really?, did he say all four?" och dom andra frågade lite frågor. 
smile
En bit in på den andra lektionen för dagen med Mr Matsko avbröt han den med ett "VIKTOR! (vänder sig mot klassen), did you guys hear the morning announcements today. No? well we can do it again! This guy scored all the goals yesterday when they won 4-0! Don´t mess with the Swede!

Summerat, jag mådde väldigt bra hela onsdagen och man kan ju säga att vi timade vårt lilla avbrott från matcher (6 dagars vila) bra för att jag nu kan leva på den här matchen ett tag!

Efter skolan på onsdagen var det dags för min första baseball match någonsin, Cleveland Indians tog emot Minnesota Twins. Vädret var inte direkt optimalt, kallt som fan och matchen i sig var ganska tråkig, Cleveland förlorade (som vanligt) men det var coolt att se en MLB-match och arenan var cool. John var imponerad över att jag stannade hela matchen, det är tydligen inte så vanligt (kan förstå varför...).

Baseball är inte direkt min sport, det är dock amerikansk fotboll. Jag är nu såld på den sporten! I fredags var det hemmamatch igen, var lite sen så kom när det var halvtid och regnet öste ner, hade dock paraply ;) hur smart är inte det? Under andra halvan var det några otroliga touchdowns, en väldigt jämn match där båda lagen vände gång på gång, och en fantastisk känsla. Första riktiga dosen av "school spirit" som jag fått. Matchen gick till triple övertime och det var kul i slutet när vi behövde försvara för att vinna och hela läktaren skanderade "defence! defence! defence!". Coolt var det!

Efter det blev det att dra till Marc, en kille i fotbollslaget, och hans hus var inte litet, biljardbord och high tech soffor var bara en liten del av hans hus så det blev en härlig kväll.

På lördagen blev det att städa hela huset då en YFU-representant skulle komma och inspektera huset som ett extra lager av säkerhet då jag bor ensam med en ensamstående man. Måste se till att jag får bo kvar hos John och som huset såg ut innan storstädningen var den saken inte så säker haha.
Nu ser det i alla fall fint ut.

På söndagen blev det dags för mina första tre "community service hours" dvs hjälpa till i skolan och sånt, ska tydligen nå upp till 40 timmar vid slutet av året. Dessa tre timmar spenderades därför med att hjälpa till vid ett fotbollscamp som arrangerades av skolan för barn i 8-12 åldern. Ganska segt, men inte alltför farligt. Efter det var det träning inomhus pga kasst väder och ganska chill träning. Efter det var det pastamiddag igen och det var hur gott som helst. Pasta med kyckling + sallad + att vi kollade på videon från North Royalton matchen gjorde att jag mådde mycket bra haha.

Svar till kommentarer


Cecilia:
- Vad saknar du mest ifrån sverige nu? Utom familj och vänner. 

Det skulle nog vara att kunna ta det lugnt. Fotboll varje dag efter skolan gör att man måste göra läxor sent på kvällen och efter det är det dags att sova så det blir inte så mycket tid över, det märks nog på bloggen också då den uppdateras med ungefär 10 dagars mellanrum, det ska förbättras dock! 

- vad var ditt första intryck på de amerikanska ungdomarna? :)

Mitt första intryck av ungdomarna var ett extremt bra intryck. Första dagen åkte vi till första fotbollsträningen för att säga "hej jag är här" och presentera mig inför coachen". Två av kaptenerna, Kevin och Shawn, kom fram och presenterade sig och snackade lite.
När vi försökte hitta till fotbollsträningen var vi lite lost, så vi frågade två andra ungdomar och dom var väldigt välkomnande!
Så mitt första intryck var att dom var väldigt välkomnande, öppna och trevliga och det bilden har inte ändrats!

Hanna:
Tänkte bara fråga hur det är med tjejerna där? Är de extra intresserade för att du är svensk, eller allmänt för att du är utbytesstudent, eller har de kanske inte visat så mycket intresse? :D Väldigt tacksam för svar, tycker sånt är intressant :)

Haha tydligen så är jag blond (enligt mig har jag brunt hår men det stämmer tydligen inte här) och blåögd här vilket gör mig till en typisk svensk och faktumet att jag är utbytesstudent gör dom lite extra intresserade, har ju en homecoming date :)  

Det var nog allt som hänt dom senaste dagarna, har lite bilder men dom får komma i ett senare inlägg!

Ciao!


 

Kommentarer
Postat av: Edvin

Gôtt med en rejäl uppdatering :)
Två saker jag inte fattade dock.
Slapp ni ticket (dvs den som körde) och vem vann footballmatchen?
Triivs dou hoss dini famiglio? Lässte ngn tjäjblog som tykkte ditt päron var litte ...speciell.

Svar: Tack, vi slapp ticket och vann matchen :)Om du vill ha ett mer utförligt svar kan du gärna lämna mailadress!
usaviktor.blogg.se

2012-09-25 @ 19:18:18
Postat av: Elin Rydberg

Tråkigt att uppdateringarna inte kommer så ofta längre! Ser verkligen fram emot nästa inlägg och att få höra om homecoming m.m.

2012-10-16 @ 13:58:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0